Dienstenwijzer Claeren
Graag informeren wij u in deze dienstenwijzer wat wij voor u kunnen betekenen en wat u van ons mag verwachten. Verder informeren wij u op welke wijze wij worden beloond en wat de hoogte is van onze beloning voor een aantal financiële producten en diensten. Als u besluit van onze dienstverlening gebruik te maken, weet u vooraf waar u aan toe bent en wat wij van elkaar mogen verwachten. Op grond van de Wet op het Financieel Toezicht zijn wij verplicht u voorafgaand aan de totstandkoming van een financiële overeenkomst deze informatie te verstrekken. Heeft u hierna nog vragen of wilt u een toelichting? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij zijn u graag van dienst.
Wie zijn wij?
“Claeren” is de handelsnaam van de besloten vennootschap Claeren B.V. (KvK 16022809). Sinds 1922 zijn wij een onafhankelijk financieel adviseur voor particulieren en bedrijven op het gebied van onder andere verzekeringen, pensioenen en andere financiële producten en diensten. De risico’s die u loopt, zowel privé als bedrijfsmatig, maken wij voor u inzichtelijk en beheersbaar. Wij adviseren u over de producten en diensten die naar ons oordeel het beste aansluiten bij uw wensen en omstandigheden. Daarnaast begeleiden wij onder andere de contacten tussen u en de verzekeringsmaatschappij waar u de verzekeringen onderbrengt, bijvoorbeeld in geval van schade of bij wijziging van de verzekering. Claeren is een onafhankelijk kantoor, telt 50 medewerkers en is werkzaam in heel Nederland, maar voornamelijk in de provincie Noord-Brabant.
Onafhankelijk als onderneming
Claeren is een volledig zelfstandige onderneming. Geen enkele financiële instelling, zoals een bank, verzekeraar of andere aanbieder van financiële producten of diensten, heeft een eigendomsbelang of zeggenschap in onze onderneming.
Onafhankelijk als adviseur
Claeren geeft onafhankelijk advies. Wij hebben de vrijheid om te adviseren in producten van een groot aantal financiële instellingen. Dat wil zeggen dat wij geen enkele contractuele verplichting hebben om u te adviseren te kiezen voor de financiële producten of diensten van bepaalde verzekeraars, banken of geldverstrekkers.
Keuze van aanbieders
Claeren doet zaken met nagenoeg alle gerenommeerde financiële instellingen in Nederland. Gezien het grote aantal aanbieders van financiële producten en diensten maken wij periodiek een selectie van de financiële producten die banken, geldverstrekkers en verzekeringsmaatschappijen voeren. Hierbij hebben wij voorkeuren voor bepaalde aanbieders vanwege hun voorwaarden, premiestelling, de kwaliteit van hun producten en dienstverlening. De selectie bepalen wij zelf.
Bereikbaarheid en openingstijden
Bezoekadres
Claeren B.V.Parklaan 21 E
5211 JJ ’s-Hertogenbosch
Telefoon: 073 – 303 30 00
E-mail: info@claeren.nl
Website: www.claeren.nl
Postadres
Claeren B.V.Postbus 19
5211 JJ ’s-Hertogenbosch
Openingstijden
Openingstijden: maandag t/m vrijdag 8.30 – 18.00 uur (en op afspraak).
Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoonnummer 073 – 303 30 00.
Bereikbaarheid en openingstijden
Claeren heeft de vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) om te adviseren over en te bemiddelen in de volgende financiële producten:
- Schade- en inkomensverzekeringen;
- Levensverzekeringen en pensioenen;
- Zorgverzekeringen;
- Spaar- & Betaalproducten;
- Beleggingsfondsen (alleen advisering).
Hoe komt ons advies aan u tot stand?
Om tot een goed advies te komen, is het van belang dat wij een compleet beeld hebben van uw wensen en persoonlijke omstandigheden. Onze dienstverlening ziet er over het algemeen als volgt uit:
-
Inventarisatie
Afhankelijk van het vraagstuk, inventariseren wij uw wensen, uw persoonlijke of bedrijfsmatige en financiële situatie. Op basis hiervan maken wij onder andere de risico’s die u loopt inzichtelijk. -
Advies
Op basis van de inventarisatie en de door u kenbaar gemaakte wensen stellen wij een advies op. Wij adviseren u over de mogelijke oplossingen om de risico’s die u loopt beheersbaar te maken. Hierbij selecteren wij voor u de producten die volgens ons het beste aansluiten bij uw persoonlijke omstandigheden. Wij zijn volledig vrij in onze keuze van producten die wij betrekken in onze advisering. -
Bemiddeling
Wij verzorgen de contacten tussen u en de financiële instelling bij onder andere het opvragen van offertes en het afsluiten van producten. -
Beheer & Nazorg
Ook na de aanschaf van een financieel product zijn wij u van dienst bij het beantwoorden van vragen of het aanbrengen van wijzingen.
Execution Only
Wanneer u van ons geen advies wenst, maar uitsluitend wil dat wij bemiddelen bij het afsluiten van een product bij een financiële instelling (bijvoorbeeld omdat u elders advies heeft ingewonnen) is er sprake van “Execution Only”. In dit geval bent u zelf verantwoordelijk voor de gemaakte keuzes en aanvaarden wij hiervoor geen enkele aansprakelijkheid.
Wat zijn de kosten van advies en/of bemiddeling?
Om u van dienst te kunnen zijn als adviseur maken wij bedrijfskosten. Denkt u hierbij aan salarissen, huisvestingskosten, kosten voor opleidingen en vergunningen. Afhankelijk van de dienstverlening die u van ons verlangt en/of de producten die u bij ons afneemt, kennen wij 3 beloningsmodellen:
- Beloning op basis van provisie;
- Beloning op basis van vaste vergoeding;
- Een combinatie van een beloning op basis van vaste vergoeding en een abonnement.
Beloning op basis van provisie
Voor de volgende adviesgebieden adviseren en bemiddelen wij op provisiebasis:
- Schadeverzekeringen;
- Zorgverzekeringen;
- Spaar- & Betaalproducten.
Voor deze financiële producten is onze beloning een percentage van de premie die u periodiek betaalt. De hoogte van dit percentage verschilt per product. In deze beloning zijn kosten voor tussentijds advies, wijzigingen en begeleiding in geval van schade inbegrepen.
Onze uiteindelijke, exacte vergoeding is afhankelijk van het type product, het premiebedrag en de looptijd van het product.
Beloning op basis van vaste vergoeding
Voor de volgende adviesgebieden adviseren en bemiddelen wij op basis van een vaste vergoeding:
- Overlijdensrisicoverzekeringen;
- Levensverzekeringen;
- Pensioenen;
- Bancaire- of verzekerde lijfrente.
In plaats van provisie, spreken wij hierbij met u een tarief af voor onze dienstverlening op basis van een vaste vergoeding. Voordat wij aan een opdracht beginnen, stellen wij u op de hoogte van zowel de inhoud van de dienstverlening als van de kosten die hiermee gemoeid zijn. Indien meerwerk ontstaat ten opzichte van de aangenomen opdracht, stellen wij u op de hoogte van de financiële consequenties.
Ook indien u er na advisering voor kiest niet via onze bemiddeling een product af te sluiten of indien er geen overeenkomst tot stand komt vanwege non-acceptatie door de verzekeraar of u niet akkoord gaat met de door de verzekeraar gestelde beperkende voorwaarden bent u ons een vergoeding verschuldigd.
Bij beloning op basis van vaste vergoeding is de hoogte van de door ons ontvangen vergoeding dus niet afhankelijk van het financiële product dat u via onze bemiddeling bij een financiële instelling afsluit, maar van de tijd die wij besteden aan het adviestraject.
Deze werkwijze garandeert een zeer onafhankelijke en objectieve benadering. Wij worden immers niet beloond door de financiële instelling, maar door u.
Een combinatie van een beloning op basis van vaste vergoeding en een abonnement.
Naast de eenmalige vaste vergoeding voor advies en bemiddeling brengen wij voor sommige complexe financiële producten beheerkosten in rekening in de vorm van een abonnement. Met een beheer abonnement zorgt u er onder andere voor dat u na de aanschaf van uw complexe financiële product wijzigingen kunt aanbrengen en bij ons terecht kunt met vragen.
Voor sommige complexe financiële producten bieden wij geen beheer abonnement aan. Aanvullende werkzaamheden na het advies- en bemiddelingstraject die betrekking hebben op het beheer van de voorziening worden verricht tegen vergoeding op basis van uurtarief. U vindt de tarieven voor een beheer abonnement en de uurtarieven aan het einde van dit document.
Transparantie
De daadwerkelijke hoogte van de beloning is afhankelijk van het financiële product dat u afsluit en/of het aantal uren dat wij hebben besteed aan onze dienstverlening. Wij informeren u, uiterlijk vóór het afsluiten van het complexe financiële product, schriftelijk over het exacte bedrag van deze beloning.
Wanneer betaalt u Claeren?
Bij beloning op basis van vaste vergoeding dient u binnen een termijn van 30 dagen de gefactureerde kosten te voldoen.
BTW
De genoemde tarieven voor beloning op basis van vaste vergoeding zijn vrij van btw voor zover de dienstverlening leidt tot de bemiddeling in een of meerdere financiële producten. Indien dit niet het geval is (zoals bij uitsluitend advisering), brengen wij btw in rekening over onze advieskosten.
De beloning van onze medewerkers
In onze dienstverlening staan de belangen van onze klanten centraal. Dit vindt onder meer zijn uitwerking in de wijze waarop wij onze medewerkers belonen. De hoogte van de beloning (salaris en andere arbeidsvoorwaarden) van onze medewerkers kan voor een gedeelte variabel zijn. De hoogte van het variabele deel van hun beloning is echter nooit een reden om een bepaalde hoeveelheid of soort van financieel product(en) te adviseren.
Een eventuele verhoging van het vaste deel van het salaris is eveneens onafhankelijk van de hoeveelheid of de soort geadviseerde financiële producten.
Wij vragen ook iets van u
Om u op het gebied van financiële dienstverlening optimaal te kunnen adviseren, vragen wij ook een aantal zaken van u.
Juiste en volledige informatieverstrekking
Voor onze adviezen zijn wij afhankelijk van de informatie die u ons verstrekt. In de relatie die wij met u hebben, vragen wij u ons regelmatig te informeren over veranderingen in uw persoonlijke situatie. Bijvoorbeeld of er wijzigingen zijn in uw inkomenssituatie, of dat u recent grote uitgaven hebt gedaan voor uw woning. De informatie die wij van u ontvangen, is mede bepalend voor de adviezen die wij u geven.
Totaalbeeld
Het is mogelijk dat u bepaalde financiële producten elders hebt afgesloten en ook elders laat begeleiden. Om tot een goed advies te komen, is het echter belangrijk dat wij een totaalbeeld hebben van uw gehele pakket aan financiële producten en diensten. Zo kan voorkomen worden dat wij u niet attent maken op een bepaald risico omdat wij denken dat u dit elders al geregeld heeft. Daarom vragen wij u ons zo compleet mogelijk te informeren.
Wijzigingen doorgeven
Vanzelfsprekend vragen wij u ons te informeren over wijzigingen in uw persoonlijke situatie die van invloed kunnen zijn op uw pakket van financiële producten en diensten. Bijvoorbeeld in het geval van een verhuizing, een andere baan, een huwelijk, een geboorte, werkloos of arbeidsongeschikt worden.
Informatie doornemen
Indien wij voor u een bepaald financieel product of dienst verzorgen, zal het vaak gebeuren dat wij u informatie zenden. Soms gaat het om informatie die wij u wettelijk verplicht zijn toe te sturen. Maar ook kunnen wij u informatie toesturen omdat wij denken dat u zich daarmee nog beter kunt oriënteren op bestaande of nieuwe financiële producten en diensten. Wij vragen u al onze informatie aandachtig door te nemen en ons zo nodig te raadplegen. In ieder geval vragen wij u de polissen en andere contracten altijd zelf te controleren en vast te stellen of deze zijn opgesteld conform uw wensen.
Registraties & Lidmaatschappen
Kamer van Koophandel (KvK)
‘Claeren’ is de handelsnaam van de besloten vennootschap Claeren B.V. In het Handelsregister van de Kamer van Koophandel staan wij ingeschreven onder nummer 16022809.
Autoriteit Financiële Markten
De Autoriteit Financiële Markten houdt namens de overheid toezicht op de deskundigheid en integriteit van financieel dienstverleners. Claeren beschikt over de verplichte vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
De vergunning is bij de AFM geregistreerd onder nummer 12045739. Het register van vergunninghouders kunt u raadplegen op www.afm.nl. Voor vragen over toezicht kunt u terecht bij het Meldpunt Financiële Markten via telefoonnummer 0900 – 540 05 40.
Adfiz
Ons kantoor is lid van de branchevereniging Adfiz. De bij Adfiz aangesloten leden zijn onafhankelijk en vrij in keuze van de producten en diensten die zij aanbieden van financiële instellingen. Kijk op www.adfiz.nl voor meer informatie.
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) is het onafhankelijke loket voor het beslechten van geschillen tussen consumenten en financiële dienstverleners. Claeren is aangesloten bij het Kifid en ingeschreven onder nummer: 300.017040. Kijk op www.kifid.nl voor meer informatie.
Heeft u een klacht?
Uiteraard doen wij ons best u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Bent u echter niet tevreden, dan vragen wij u dit ons direct te laten weten. Wilt u uw klacht schriftelijk bij ons indienen? Wij doen dan ons uiterste best om u weer tevreden te stellen.
Vindt u dat wij niet naar uw tevredenheid op uw klacht hebben gereageerd, dan kunt u contact opnemen met het volgende onafhankelijke klachteninstituut:
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Postbus 93257
2509 AG Den Haag
Telefoon: 0900 – 355 22 48
E-mail: info@kifid.nl
Website: www.kifid.nl
Mocht dit nog geen oplossing bieden, dan kunt u zich met uw klacht wenden tot de burgerlijke rechter.
Persoonsgegevens
Voor de werkzaamheden die wij voor u uitvoeren (overeenkomst van opdracht) is het noodzakelijk dat wij persoonsgegevens bij u opvragen en deze verwerken in onze administratie of advies- en offerteprogramma’s. Wij verstrekken deze informatie aan aanbieders waar wij offertes of financiële producten of diensten voor u opvragen. Daarnaast verstrekken wij deze gegevens aan partijen die betrokken zijn bij het uitvoeren van de overeenkomsten, denk aan arbodiensten, experts, schaderegelaars of taxateurs.
De persoonsgegevens worden bewaard tot 7 jaar na beëindiging van het financiële product of de dienst. Persoonsgegevens die betrekking hebben op een schade worden tenminste 5 jaar bewaard.
Als betrokkene heeft u het recht om in te zien welke informatie wij van u in onze administratie hebben opgeslagen. U kunt hiertoe een verzoek indienden via info@claeren.nl. Bent u van mening dat de door ons aangehouden informatie niet juist is of onterecht wordt aangehouden, dan kunt u ons verzoeken om deze informatie aan te passen of te wissen. Ook kunt u ons verzoeken om deze informatie niet verder te verspreiden (beperking). Wij kunnen in een dergelijk geval wel om nadere onderbouwing van uw verzoek vragen, om op deze wijze vast te stellen of uw verzoek juist is.
Hebben wij persoonsgegevens van u ontvangen doordat u ons hiervoor expliciet toestemming heeft gegeven, bijvoorbeeld voor het uitvoeren van marketingactiviteiten? Dan kunt u die toestemming te allen tijde intrekken.
Indien wij uw verzoek tot inzage, wijziging, wissen of beperking niet uitvoeren, dan heeft u het recht om hierover een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens of een beroep in te stellen bij de Burgerlijke rechter.
Als gevolmachtigd agent maken wij ook gebruik van persoonsgegevens die afkomstig zijn van andere bronnen, zoals de stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars, voor de registratie van schadevrije jaren (roy-data) en het afhandelen van schaden (clearinghuis regres), de stichting Centraal Informatie Systeem voor het voorkomen en beheersen van fraude (FISCH) en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (voertuiginformatie).
Als gevolmachtigd agent maken wij (deels) gebruik van geautomatiseerde offerte- en acceptatieprocessen. De acceptiebeslissing is onder meer afhankelijk van de door u aangeleverde informatie in combinatie met door ons geraadpleegde bronnen. Indien de acceptatiebeslissing voor u negatief uitvalt, kunt u bij ons het verzoek indienen voor een handmatige beoordeling van uw offerte- of verzekeringsaanvraag.
Beroepsaansprakelijkheid
Wij streven ernaar u goed en zorgvuldig van dienst te zijn. Toch kan er wel eens wat fout gaan. Voor die gevallen zijn wij toereikend verzekerd voor beroepsaansprakelijkheid.
Algemene voorwaarden
Op alle dienstverlening van Claeren zijn algemene voorwaarden van toepassing. De algemene voorwaarden kunnen op de website http://www.claeren.nl/algemene-voorwaarden worden geraadpleegd en worden op verzoek toegezonden.
Toepasselijk recht
Op alle overeenkomsten met Claeren en alle daaruit voortvloeiende verbintenissen is het Nederlands recht van toepassing.